Header image

11e etappe

Hellendoorn-Holten 15 km
Maandag 24 April 2000

De weermensen hadden het duidelijk gezegd:  “1e en 2e Paasdag, zonnig en droog weer bij 21 graden Celsius!”  We hebben daarom besloten om niet de afgelopen zaterdag te gaan lopen maar vandaag. 2e Paasdag.  Toch zijn we wat sceptisch. Het is wel droog, maar o zo dreigend bewolkt. En de ervaring leert dat weermensen soms wel eens vertellen wat de mensen graag willen horen. Zeker in zo’n paasweekend.

Vanwege de te verwachten paasdrukte zijn we al vroeg op pad. Om 6.45 uur haalt Wim Hedzer op van huis. Via Drachten, Hoogeveen en Ommen rijden we richting Hellendoorn. Het is heerlijk rustig op de route. We arriveren dan ook al om 8.15 uur bij Hellendoorn. De vorige etappe ontdekten we een parkeergelegenheid bij De Reggeberg aan de Luttenbergerweg. Deze parkeerplaats behoort bij de bijzondere school Elim, maar is vanwege 2e Paasdag geheel verlaten. We parkeren hier de auto en om 8.20 uur starten we met onze alweer 11e etappe richting Holten. Een etappe van ‘slechts’ 15 kilometer. De gebiedskleuren van de VVV-kaart voorspellen ook hier een prachtige etappe over de Holterberg met veel afwisselend natuurschoon. We zijn benieuwd.Vanaf de auto wandelen we direct het bos in en gaan richting zuiden langs de flanken van de Hellendoornseberg. Voor ons is het stil en achter ons beginnen de vogels te fluiten. We maken ze kennelijk wakker. Geen uitslaapdag voor ze vandaag.

Via de Hellendoornsebergweg lopen we verder zuidwaarts en passeren via een voetgangers- en fietstunneltje de spoorlijn Nijverdal - Raalte. In de tunnel worden we onverwachts geconfronteerd met meer vroege vogels. Enkele hardlopende heren. Omdat we elkaar wederzijds sportief klinkt over en weer een begroeting. Inderdaad, sport verbroedert!

Na het tunneltje de drukke weg Nijverdal – Raalte oversteken en weer gauw het bos in. Bij de bosrand worden we begroet door een spandoek met het opschrift “Welkom bij staatsbosbeheer”. Vandaag organiseert dit instituut een Doe- en Kijkdag in het bos. Maar wij zijn nog veel te vroeg. De boswachters zijn nog druk bezig met alles op te bouwen en koffie te drinken. Het ziet er wel gezellig uit. Na een kort praatje met enkele staatsbosbeheermedewerkers -een puntenrijk scrabblewoord overigens- en beladen met een stapel staatsbosbeheerfolders -weer zo één- lopen we verder de rust en stilte tegemoet in de richting van schaapskooi en Holterberg.  Wat een prachtige natuur! We raken steeds meer onder de indruk.  “Bij P.20114 linksaf…..” zegt het boekje. Vanaf dit punt tot de waterleidingputten moeten we goed opletten. De route is hier niet altijd duidelijk aangegeven en bij een V-splitsing lopen we dan ook verkeerd. We houden rechts aan en even later blijkt dat we links aan moesten houden. Het blijkt dat hier ook een NS-route is gelegen, gemarkeerd met dezelfde rood-witte markering als ons Pieterpad. Verdraaid lastig dus.  Directie van de Nederlandse Spoorwegen, zet op jullie markering ook even de letters ‘NS’!

Gelukkig pakken we weer snel onze route op en zien voor ons de Holterberg opdoemen.Het is ongeveer 9.20 uur als we het eerste uitzichtpunt in zicht krijgen. Een grote blauwe verrekijker bevestigt dit. We bevinden ons nu op de Noetselerberg. Een ‘zusje’ van de Holterberg. We besluiten hier ons eerste bakje koffie te drinken. Hoewel het nog zwaar bewolkt is zijn we getuige van een prachtig en wijds uitzicht. Heidevelden doorkruist met slingerende zandpaadjes en omzoomt met bos bieden een prachtig schouwspel. Het is moeilijk te geloven dat dit een stukje van ons eigen Nederland is. We zien dat hier en daar een kerktoren met enige moeite door de kruinen van de bomen prikken.  Op de aanwezige maar nauwelijks leesbare oriënteertafel leggen we snel onze VVV-kaart in de juiste windrichting neer. Dan ontdekken we dat we de kerktorens zien van Haarle, Raalte en Nieuw-Heeten. Koffiedrinkend zitten we dit schouwspel minutenlang te bewonderen. Er wordt geen woord gesproken. Dat is ook niet nodig.

We moeten weer verder en steken even later de Nijverdalse Bergweg over richting brandtoren. Ook hier weer een prachtige vergezichten, maar nu in zuidelijke richting.  We kijken nu recht op de Holterberg. Wat ligt ze er toch verleidelijk en uitnodigend bij. We lopen verder en moeten na een paar honderd meter rechtsaf richting jeneverbes en slingerende smalle paadjes. Slingerend en dalend bewegen we ons tussen de vele jeneverbessen en opvallende oude bomen naar de voet van de Holterberg.  Het lijkt hier wel een botanische tuin. De zangvogeltjes geven aan dat we niet alleen zijn, alhoewel we dat gevoel wel hebben.  De vele slingerende paadjes zorgen ervoor dat we ons oriëntatiegevoel kwijtraken. We hebben een paar honderd meter het Pieterpadboekje nodig om onze positie te bepalen.  Aangekomen op de Oude Hellendoornseweg weten we weer precies waar we zitten. Als een tweetal dames ons dan ook de weg vragen, kunnen we het antwoord geven. Vervolgens huppelen ze weer in de richting waar ze vandaan kwamen. Goed dat ze ons tegenkwamen.

De markering geeft aan dat we de lange rechte weg moeten verlaten om rechtsaf een bospaadje in te lopen. Na een paar honderd meter begrijpen we waarom. We zitten nu op de Holterberg en bij een schuilhut met diverse picknicktafels zijn we wederom getuige van een prachtig uitzicht. De VVV-kaart leert ons dat we in westzuidwestelijk richting kijken.

Ook de zon wil kennelijk de natuur meehelpen om op deze plaats ons het hoogtepunt van de dag te bezorgen. We zien namelijk recht voor ons dat zonnestralen zich een weg banen richting Holterberg. Steeds groter wordt het gebied dat door de zon wordt beschenen. Deventer is nu heel duidelijk te zien. Maar ook Bathmen en Nieuw-Heeten komen nu te voorschijn uit de schaduw van de opgejaagde wolken. Fascinerend. En dan plotseling wordt ook de omgeving om ons heen in het zonlicht gezet. Alle kleuren komen tevoorschijn en laten zich weer zien. Oneindig veel scharkeringen groen, bruin en paars zijn zichtbaar geworden. En daarboven een tot blauw verkleurde lucht. De wolken druipen af in oostelijke richting. Zij houden het vandaag voor gezien. De wereld is nu voor de zon en voor zijn warmte. Wat moet de Schepper hier bij het zien van zijn werk voldaan geweest zijn. Nadat een vriendelijke vrouw op verzoek een foto van ons heeft gemaakt stappen we weer op. Hoelang hebben we hier gezeten? Een half uur? Een uur? We weten het niet. We zijn diep onder de indruk en volgen zwijgend de markering die ons verder naar Holten zal leiden.

En dan opeens zijn we het bos uit en staan we aan de voet van de Holterberg. Jammer. Voor ons ligt Holten. Via een prachtige beukenlaan komen we bij de spoorlijn en het station uit. Hier moeten we opstappen richting Wierden, om vervolgens via Nijverdal weer terug te keren in Hellendoorn.

Maar het loopt allemaal iets anders dan gepland. En dat na zo’n dag. Naar Wierden reizen is geen probleem. Maar in Wierden worden we geconfronteerd met de zondagsregeling. Het is immers 2e Paasdag! Na een uurtje heerlijk op een bankje in zon gezeten te hebben voor het station Wierden arriveert onze bus. Nou ja, een buurtbusje voor hooguit 8 personen. Wel gezellig tussen de oudjes. We stappen in, overleggen de gulzige strippenkaart en zeggen tegen de buschauffeuse : “Hellendoorn graag!”  We zijn verbijsterd als de chauffeuse-met-de-blonde-lokken zegt: “Ik geu niet veurder da Nieverdaal. Deurveundaan kun jul leupen neur Hellendorn. Is meur vuuf kilomeuter in ‘n heule meuie omkeuving!”

Het lukt ons niet haar om te praten, om toch vooral even door te rijden naar Hellendoorn. Het is immers maar ‘veuf kilomeuter’. En zo eindigt deze dag eigenlijk voor station Nijverdal. We moeten eruit en met de kaart in de hand lopen we naar Hellendoorn. Een uur en een kwartier later arriveren we weer bij de auto. Bijzonder moe. Maar zeer voldaan. Die laatste vijf kilometer was inderdaad ook de moeite waard. Het waren meer de stijf geworden beenspieren. Niet om drie uur thuis zoals vooraf berekend, maar rond zes uur.
Tsja !  O ja, hoe zou het Friese taaltje op ze over gekomen zijn?

Naar volgende etappe: Holten-Laren

fotoshow
…en weer gauw het bos in.

In de tunnel worden we onverwachts geconfronteerd met meer vroege vogels.

We bevinden ons nu op de Noetselerberg

We zijn getuige van een prachtig en wijds uitzicht

Heidevelden doorkruist met slingerende zandpaadjes

Goedemiddag, ook aan de wandel?

Het is hier en daar wat drassig.

Ook fietsers genieten van de natuur

Als een tweetal dames ons dan ook de weg vragen, kunnen we het antwoord geven

Skyline Holten

Je zult hier maar mogen wonen….