Header image

8e etappe
Oldemarkt - St Jansklooster 23 km
Woensdag 8 Augustus 2012

Het is even voor negenen als we vanaf de “driesprong” t.h.v. de Rabobank in Oldemarkt starten met de 8e etappe van het Jabikspaad. Ons doel vandaag wordt het bekende “Evert van Benthem-dorp” St. Jansklooster, zo’n 23 km verderop. De weersvoorspelling is uitstekend te noemen; zonnig weer, een temperatuur van rond de 22° en een klein beetje wind die voor verkoeling zal zorgen. Kortom prachtige vooruitzichten in dit fraaie stukje Nederland, of eigenlijk de “Kop van Overijssel!”

We wandelen vandaag niet samen, maar hebben een wandelgast mee. Onze vriend en voormalig dorpsgenoot Toby uit Kaapstad ZA is ingegaan op onze uitnodiging om deze etappe onze gast te zijn. Toby is met zijn vrouw Aukje voor zomerverlof in ‘it Heitelân Fryslân’ om de accu weer wat op te laden. Over een enkele weken gaan zij weer terug naar Cape Town ZA om hun belangrijke maar moeilijke werk als directors van Beautiful Gate (www.beautifulgate.org) in Zuid-Afrika weer op te pakken. Werk waar we heel veel respect en bewondering voor hebben. En velen met ons!

Vandaag is het ‘korte-broekenweer’ waar voorlopig alleen Toby gebruik van maakt. Het gidsje, het weer en de omgeving geven ons alvast een voorschot op de fraaie etappe die kennelijk voor ons ligt. We hebben er veel zin in en de stemming is dan ook opperbest. We besluiten vast om bij het eerste bankje wat we tegen komen een koffiepauze in te lassen. We willen optimaal gebruik maken van deze wandeldag en alles wat daar bij hoort.

Het gidsje en de markeringen leiden ons vrij snel het leuke plaatsje Oldemarkt uit. Het is even zoeken naar ‘perceel nr. 49’ en het ‘aan de andere kant van de weg aanwezige schrikhek’. Maar het zoekprobleempje is gauw opgelost. We kunnen immers drie paar ogen inzetten! Bij het schrikhek staan twee verbaasde ‘Belgische knollen’ – ofwel 2 x 1 pk -  ons aan te kijken. We zien ze om die reden even stoppen met hun kauwwerk, om na een kort onderling oogcontact hiermee verder te gaan. Wij volgen het fietspad wat ons een aangelegd bos invoert. Na enkele bochten naar links en naar rechts staan we ineens bij een bosrand met een fraai uitzicht over de aangrenzende landerijen. En……er staan twee prachtige houten banken, omringt door houten zitjes in de vorm van paddenstoelen. Zeer uitnodigend op dit prachtige gedeelte van de etappe net buiten de bebouwde kom van Oldemarkt. Genietend van het uitzicht, de onderlinge sfeer en gezelligheid en natuurlijk de koffie houden we hier even halt. Toby vindt het allemaal reuze gezellig en gemoedelijk. In ZA wandelt hij overwegend in z’n eentje.

We wandelen na ongeveer 20 minuten weer verder over het fietspad in een omgeving die ons afwisselend  bospercelen  - o.a. het Braambos -  en landerijen met weilanden en akkers toont. Duidelijk is het glooiende landschap te onderscheiden, een erfenis uit de op één na laatste ijstijd zo’n 140.00 jaar geleden. Hier en daar steekt een dak van een boerderij boven een glooiing uit en karakteriseert daarmee deze prachtige omgeving.  Aangekomen bij het Kanaal Steenwijk – Ossenzijl slaan we rechtsaf en buigen wandelend met  de bocht mee naar de ophaalbrug. We ontdekken al snel, dat in dit jaargetijde de brug meer open staat  voor de vrije doorgang van de vele boten en bootjes, dan open is voor alle weggebruikers zoals b.v. wij!

In een weilandje links naast de brug maken witte geiten veel kabaal. Ze zien hun boer en boerin met voedsel aan komen lopen en reageren daar verheugd op! En wij zien het allemaal glimlachend aan. De brug is alweer aan het dalen. Over anderhalve minuut kunnen van hem gebruik maken om aan de overkant te komen. Want daar moeten wij volgens het gidsje en de markering heen.

We wandelen de brug over, houden rechts aan en volgen even verderop het fietspad naar links in de richting van Kalenberg. Links en rechts zien we de voor deze omgeving zo bekende en kenmerkende rietvelden en –kragen, te midden van heel veel water. We horen en zien dat het hier ‘stikt’ van de vele soorten vogels. Honderd meter verderop geeft een groot bordeauxrood informatiebord aan, dat we het “Nationaal Park Weerribben-Wieden” betreden. Door alles wat we om ons heen zien en horen hadden we al het gevoel een bijzonder gebied binnengewandeld te zijn.

Wandelend over het fietspad en deels over de naastliggende asfaltweg genieten we van de prachtige wereld om ons heen. Gevraagd aan Toby of ze dit ook in ZA hebben, moet hij ontkennend antwoorden. Oké, zij hebben de Tafelberg en alles wat daar bij hoort, maar wij hebben dit prachtige en waterrijke Nationaal Park. En nog zoveel meer in dit piepkleine wereldlandje!

Op het eind van de weg, nabij het theehuis en restaurant slaan we links af en volgen verder de waterrijke rietvelden. Bij een historisch en rietgedekt woninkje slaan we rechtsaf, het houten bruggetje over en vervolgens het fietspad op. Nog steeds richting Kalenberg. We hebben alle ruimte op het kaarsrechte fietspad, want de vele toeristen annex vakantiegangers liggen nog te dromen, hebben koffie- enof kwebbelpauze, of hebben een andere route gekozen via het aanwezige en zeer nuttige  ‘fietsnetwerk’.

De klok wijst inmiddels 10.30 uur aan als we via het fietspad de bebouwde kom van het pittoreske dorpje Kalenberg binnenwandelen. Aan de linkerkant doorsnee woningen; aan de rechterkant grote luxe woningen, veelal rietgedekt. Verderop een oud schoolgebouw dat inmiddels een andere bestemming heeft gekregen. Na een ruim een kilometer komen we uit bij een voormalig kerkgebouwtje waar nu een restaurant is gevestigd. De bouwers cq investeerders hebben oog gehad voor de historische waarde van dit kerkgebouw, want binnen is een deel van de oorspronkelijke inboedel nog aanwezig.

Zelfs de oorspronkelijke preekstoel met draaitrap, kleden en achterliggende galerij is nog aanwezig. Leuk, maar ook interessant. Buiten gekomen staan we direct voor de smalle fiets- en voetgangersbrug over kanaal de Gracht. Links naast de brug een fraai gelegen en bij het restaurant behorend terras aan het water. De eiken- en beukenbomen verzorgen de schaduw op het terras en geven kleur aan het geheel.

Op het water de Gracht is het een drukte van belang. Verschillende roeiboten, kano´s, fluisterboten, kleine en (zeer) grote kruisers en een enkele zeilboot bevaren het kanaal en vormen een levendig geheel. Het hoort natuurlijk bij deze zomermaand augustus. Over de brug slaan we linksaf en volgen het smalle, hobbelige en kronkelende fietspad langs het water de Gracht. Af en toe moeten we de berm in om de aankomende fietsers zonder ongelukken te laten passeren. Links op het water de vele boten en bootjes, rechts de fraaie huizen en huisjes. Van luxe villa´s tot oude woningen, passend bij het veenlandschap. We kijken onze ogen uit en staan regelmatig stil om alles goed in ogenschouw te nemen. Een enkele keer vallen onze monden open van verbazing! Want er is veel te zien.

Na een kleine kilometer laten we de bebouwde kom van Kalenberg achter ons en slaan rechtsaf een ander fietspad in richting het buurtschap Nederland en het stadje Blokzijl. Via een bosperceel volgen we verder het fietspad en stoppen bij een fraaie observatiehut die zo´n 3 meter boven het maaiveld is gebouwd en via een steile ijzeren trap bereikbaar is. Een opa en oma met hun twee kleindochters hebben deze ´hut´  confisqueerd voor de lunchpauze. We zien hun bootje met buitenboordmotor 10 meter verderop aan de steiger liggen. We besluiten de steiger als lunchplaats te gebruiken en nestelen ons op deze steiger aan het water. Al etend van ons brood passeert over het aangrenzende water een stalen schouw met buitenboord motor en drie jongelui.

Ze zien ons en beginnen te smiezen en smoezelen met elkaar, daarbij steeds weer naar ons kijkend. We hebben het gevoel dat wij hen op een idee brengen. Wim roept: "Die komen zo terug met hoge golven!" Tien seconden later horen en zien we dezelfde schouw met hoge snelheid terugkomen en opnieuw langs ons varen. Nu in tegengestelde richting. En inderdaad, achter de boot een hoge boeggolf en naast de boot een hoge hekgolf. Omdat we direct zien, dat de hekgolf hoger is als de steiger waar we ons op genesteld hebben staan we direct op, pakken de rugtassen en fototoestellen en laten de steiger even voor wat hij is. De golven slaan inderdaad deels over de steiger. Wat een lol! Ach, wij zijn ook jong geweest. Als even later de opa en oma met aanhang hun bootje in willen stappen om verder te varen, regelen we met hen om elkaar even op de foto te zetten. Daarna wensen we elkaar een fijne vaar- en wandeldag toe. De observatiehut is nu vrij en via de trap klauteren we omhoog en genieten boven van het fraaie uitzicht.

We vervolgen onze route via het fietspad en zien een paar honderd meter voor ons het gehucht Nederland. Daar aan gekomen slaan we rechtsaf de brug over en houden links aan, zodat we om Nederland heen wandelen. Een bijbehorend informatiebord begint met de tekst:"Overijssel ligt in Nederland, maar Nederland ligt ook in Overijssel" Grappig. Een oeroud gehucht met geschiedenis en een bijzondere naam.  We zien verder prachtige rietgedekte huizen met sprookjesachtige tuinen. Er staat er ook nog één te koop. Als we het buurtschap weer verlaten zien we achteromkijkend dat het bord bebouwde kom bestaat uit een witte achtergrond met daarop in oranje letters `Nederland`. Wij begrijpen het. Origineel!

Door het weidse landschap slingeren we ons langs het gehucht Baarlo naar het bekende havenstadje  Blokzijl. Om 12.30 uur wandelen we het historische havenstadje binnen. Direct vallen de oude en nauwe straatjes en pandjes op. Midden in het stadje de drukke haven en sluis. De smalle en drukke sluis is voor velen en dus ook voor ons een bezienswaardigheid. We komen ogen en oren tekort bij het zien en horen van de vele in- en uitvarende boten in dit eigenlijk te krappe sluisje. En iedere schipper wil direct of zo snel als mogelijk dit sluisje in om aan de andere kant over het 20 cm hoger liggende water verder te varen. Heel boeiend allemaal. De vraag is wel, of de schippers bij het zien van beeldmateriaal over hun houding en gedrag dat ook zo interessant en boeiend zullen vinden. Wij lachen er maar wat om.

Rondkijkend naar de vele fraaie panden, wegen, volle terrassen en golvende vakantiedrukte wandelen we verder de oude ijzeren ophaalbrug naast het sluisje over, houden links aan en verdwijnen in een jaren-60 woonwijk. Een houten bank aan een dwarsgracht nodigt ons uit voor een koffiepauze. We besluiten daar gebruik van te maken. Koffiedrinkend en koekkauwend bespreken we de wandeletappe van vandaag en al datgene wat we hebben gezien en gehoord. Tot nu toe een zeer afwisselende en enerverende etappe.  En fantastisch wandelweer. De zon geeft alles kleur en warmte en beïnvloed daardoor in vooral positieve zin het gedrag van al die mensen  - incluis ons drieën -  op deze zomervakantiedag!

In het open en weidse landschap volgende we de nagenoeg kaarsrechte Duinweg. Rechts verderop zien we de hoge en oude zeedijk van de vroegere Zuiderzee. Heel bijzonder, dat 80 jaar geleden de zee hier zo heel dichtbij was. In het veld om ons heen zien we veel ooievaars en andere vogels. Weilanden met schapen, paarden en koeien geven ons het gevoel met een safari bezig te zijn. Hedzer ontdekt in een verderop gelegen korenveld een heuse vos. Vanwege zijn staart, grootte en kleur duidelijk herkenbaar.

Via buurtschap ´Leeuwte´, waar grote statige en rietgedekte boerderijen met prachtige bloemrijke tuinen en erven voor grote ogen zorgen, naderen we ons einddoel van vandaag, St. Jansklooster. Nog even het tunneltje onder de ´Flevoweg´ Giethoorn/Vollenhove door en dan stappen we St. Jansklooster binnen. Na een paar minuten  staan we bij het modern ogende en bijzondere kerkgebouw, waar onze auto geparkeerd staat. Tijdens het omkleden komen we unaniem tot de conclusie; een heel fraaie, afwisselende en boeiende wandeletappe én bijzonder vanwege de aanwezigheid van onze vriend Toby. We besluiten in de toekomst, dat nog maar eens te gaan doen tijdens één of ander verlof van hem! Nog één etappe naar Hasselt en dan moeten we op zoek naar een nieuw cq ander LAW-/pad!